Første mann til mølla ;)

Da er den første fra Ice Age kullet røntget i dag, og bildene ser bra ut med mine ufaglærte øyner 🙂

Da er det bare den lange venten før resultatet til DE Ice Age Yoko IV «Katla» kommer offisielt.

Første resultatet er inne alt PL 0/0. Hurra og grattis Åsa 😀

 

 

Katla 1 år

Cerebellar Abiotrophy

Jeg har fått litt spørsmål om hva dette egentlig er, og har samlet info fra forsjellige kilder for å lage en liten forenkling av hva sykdommen innebærer. Det er ingen utbredt sykdom! Men helt klart en sykdom som etter mitt syn krever ekstra oppmerksomhet med tanke på konsekvensene den har:

 

Cerebellar Abiotrophy på Australsk Kelpie

Kort om hva Cerebellar Abiotrophy er:

Cerebellum er den delen av hjernen som regulerer kontroll og kordinasjon av bevegelser. Ved denne sykdommen er den delen av hjernen gjerne normal ved fødselen, men senere svekkes/degenereres den. Tidlige symptomer på sykdommen er dårlig koordinering og mangel på balanse.

Hvordan arves Cerebellar Abiotrophy:

Det er sterke mistanker, ut i fra andre raser med tilsvarende sykdom, at det er en resisiv nedarving. Det betyr at begge foreldre må være bærere eller affisert av sykdommen for at det skal gi utslag på avkom.
Bærere viser ingen symptomer, affiserte dyr viser alt fra milde til sterke symptomer.

Hvordan stilles det diagnose:

En veterinær kan gi en sannsynlighets grad av sykdom på bakgrunn av symptomer og utelukke andre sykdommer. Ettersom det per dags dato ikke finnes en DNA test må hunden obduseres for å gi en 100% diagnose.

Hvordan behandles sykdommen:

Det fins ingen behandling for sykdommen, og de fleste kommer tilslutt til ett punkt i sykdommen hvor avliving er anbefalt av dyrevern hensyn.

Avls anbefalingen til andre raser med tilsvarende sykdom, med og uten DNA test er dette:

Da det ikke fins DNA test som kan vise om hunder er bærer eller affisert anbefaler at affiserte hunder, deres foreldre og søsken ikke skal avles på.

Ved DNA test avles «bærer» utelukkende med «fri» hunder.

_____________________________________

 

En liten film av en affisert Kelpie:

http://www.youtube.com/watch?v=ecoUV8iw6K8

 

 

 

Litt tjat og tanker

Har fundert og fundert på hva jeg skal gjøre videre med avlen min siden mange planer går i vasken av ulike årsaker.

Arya skal ha kullet med Bashyr, og tanken der var at jeg beholder også bruke Jasper i neste generasjon. Nå kommer Arya til å løpe midt i ferietid på jobb og det KAN bli problematisk – men forhåpentligvis ikke, og Anna får ikke reist med henne på det tidspunktet for meg heller av naturlige årsaker 😉

Så da har jeg Jasper som backup. Jeg vegrer meg litt for å inseminere første parring, men jeg tror ikke det blir noe problem med tanke på fertiltiet og iallefall to generasjoner er lett parrete bak henne. 🙂

Så til noe jeg etter at jeg begynnte tenke på det føles veldig riktig. Talli hadde jeg tenkt ett tredje kull på innen hun fikk påvist katerakt. Også var jeg godt i gang på det tidspunktet å lete etter andre linjer så jeg hadde andre tisper å avle videre på. Dermed ble det bestemt at det ikke ble flere kull på henne. Jo mer jeg har tenkt på det siste tiden opp mot andre sykdommer som fins, jo mer feil har det føltes å ta henne helt ut av avl. Hun har gitt veldig mye bra til sine valper, bla deres arbeidskapasitet som jeg føler det skorter på iblandt hos noen AK.

Så jeg lurer på bruke Jasper  sin sperm på henne vinteren 2014-2015 (dvs hun løper desember/januar da). Hun har vært frisk hele sitt liv, utenom kuttskader og en runde med kennelhoste. Alderen syns ikke på hennes kropp pr.d.d tiltross for hardt bruk, mye fysisk trim o.l. Selvsagt kan det endres på 1 år, men det tar jeg høyde for selvsagt! Og jeg skal øyenlyse henne igjen til våren/sommeren for å sjekke evt endringer og er de store så blir det selvsagt ikke noe av. Jeg har også en annen hannhund jeg skal spørre eier om å få bruke, og skal få vurdere selv med tanke på å bruke mot en hund med katerakt. 🙂 Da som backup om Arya ryker på backupen sin *ler*

Problemet mitt etter denne avgjørelsen blir jo hvem jeg skal beholde etter *ler*  jeg vil jo gjerne ha Arya valp men Talli er jo under huden min og mitt hjertebarn ❤  Men det problemet får jeg ta når det kommer rett og slett. Kanskje jeg beholder fra Arya også ser om Talli får valper eller ikke og hva som kommer, også velge hvem/hva jeg setter på för.

Kullet til Talli blir ikke utlyst noe mer enn med en linje i future breeding ettersom det er litt faktorer som spiller inn der også.

Dette er nå hva jeg har kommet fram til etter mye tenking, snakke med andre oppdrettere av både AK og andre raser og den berømte magefølesen.  Om det blir slik som dette så kommer det til å gå 3-4 år til jeg evt har kull igjen (Dvs  2017-2018)

Om noen er intressert i kullet til Talli så ta gjerne kontakt, men husk at det foreløpig er endel faktorer som skal falle på plass. Så ikke noe er sikkert der før høsten 2014.

Ja det var nå litt tjat 😉

DSC_0892

A-hofter

 

Shy «Maiskis Obsidia» sine resultater kom akkurat inn.

Det ble A-hofter 😀

Da er det  bare til å vente på AD resultatene også.

 

«Shy» Maiskis Obsidia has A-hips. AD results are still pending.

 

Skjermbilde 2013-10-15 kl. 17.47.16

 

Avgjørelser

Me and Tonje have decided that Shy  wont be breed do to the crookedness  in her spine. She shows no physical problems do to it, but as we don’t know if its hereditary I  want take the risk. But she will still be shown, hopfully go her MH next weekend and so on. 🙂

**

Da har jeg og Tonje snakket litt sammen og bestemt at Shy ikke kommer til å avles på.

Hennes skjeve ryggvirvel vil vi aldri få svar på om er arvelig eller ikke, så det vil jo alltid være noe man ved evt kull hadde lurt på. Og det evige spørsmålet en oppdretter spør seg selv: ville jeg kjøpt en valp etter mor/far med skjevhet i ryggen uten å vite om det var arvelig eller bare tilfeldig? Svaret mitt er ganske klart: nei.

Og ikke minst ligger det gjerne der mye av vekten/presset vil komme ved drektighet og fødsel.

Så da er det bedre at Shy får løpe rundt frisk og fin som nå og herje i de dype skoger. Antagelivis også bli godkjent og finne skadet vilt etter hvert. En viktig jobb å gjøre med så mye klovdyr som blir påkjørt eller skadet på annen måte.  🙂

Shy kommer til å bli overført til Tonje. Men hun blir ikke borte av den grunn. 😉 Jeg kommer iallfall prøve stille henne til N + DK uch, MH skal hun gå neste helg (men har ikke fått papirene enda), og resterende helsetester venter vi på. Kanskjen hun t.o.m prøver seg på en MT om noen år?

Det er dessverre noen som alt har vist interesse for valp etter henne som nå blir skuffet dessverre 😦

Arya har jeg jo videre, også får vi se om Lykke bringer «lykke» og blir ett kull på henne også 😉

Den store veterinær dagen *oppdatert*

Shy har vært til veterinæren og blitt HD & AD røntget, nå venter vi i spennning på de resultatene 😀

Så langt: Partella ua!

OPPDATERING:

Hoftene ser fin ut, desverre var det en liten skjevhet i ryggvirvelen som sitter akkurat mellom de øvre hofteskålene. Altså ikke hele ryggsøylen, bare ene ryggvirvelen.  Jeg klarer desverre ikke telle meg fram uten hele søylen, og ikke er jeg veterinær heller, men det er vel enten i L7 eller i S1 skjevheten ser ut til å ligge.

Ingen forkalkninger, det ble tatt bilde av ryggen fra siden for noen mnd tilbake og da var skjevheten ikke synlig.

Albue bildene så veldig fin ut. 🙂

 

IMG_8951

Talli revaksinert rabies, frisk som en fisk og veterinæren ler av at jeg sier hun er tjukk *flirer*

Blaze derimot har fått sitt første gammel-hund symptom. Jeg ber de alltid lytte ekstra på hjerte og denne gangen fant de bi-lyd. Brått var de flere veterinærer og lyttet (fordelen med å være «kjent» på kontoret, da skulle alle sjekke Blaze) og de ble enige om at hun hadde grad 2,5 ca. Ikke noe feil med pulsen. Er knapt 6 mnd siden det ble sjekket sist, så det har ikke vært noen bi-lyd før nå.

Aortastenose graderes fra 0-6:

  • 0-1: Fri
  • 2   : Svak
  • 3-4: Middels
  • 5-6: Sterk

I og med hun ikke har noen fysiske symptomer uteover det å bli «gammel». Ingen hoste, tungpustenhet ved fysisk trim (sykkler enda med henne i god fart), trang til å legge seg ned på tur e.l. så er det egentlig «bare» en lyd. Og jeg kommer ikke til å bruke 3500-6000 kr på å utrede noe som behandles likt utredet eller ikke. (kall meg gjerne kynisk, men det er litt penger ut av vinduet) Det er heller ingen grunn til å sette henne på behandling. Så kutte ut de tyngste tingene (kjetting trekk og kløv) og rett og slett fortsette som før. Neste vaksine er i februar så da blir hun lyttet på da igjen om ikke noe endrer seg selvsagt.

Men med tanke på at hun har vært igjennom 2 akutte keisersnitt (ett meget alvorlig med stort blodtap), kastrering og fjerning av jurlist så tror jeg vi hadde merket det tidlig om hun hadde hatt bi-lyd eller annen hjerteproblemer før dagens undersøkelse. Hun er tross alt 9,5 år med 4 store inngrep bak seg og en «godt brukt» kropp. Så ingen verdens undergang for oss 🙂 Og hun er en hund som elsker å være fysisk, begrensning der kommer hun aldri til å få av meg 🙂

Men får nå innse at Blaze ikke er udødelig, tiltross for at hun fortsatt oppfører seg som en 2 åring 😉

Så, hva skjer?

Det har vist noen lurt på har jeg fått høre på øret.

 

Nyinnlæring og fysisk trim.

Førse pri er nå å fortsette holde Blaze i god fysisk form. Hun er tross alt 9,5 år. Ingen tegn på dårlig fysisk form, men jeg tenker holde det slik så lenge jeg kan. 😉

Og annen grunn til mye fysisk: Talli blir feit av nyinnlæring. Det blir mye godbiter *ler*

Elite øvelsen tar tid. Det kom ikke som noen bombe, men det gjør jo at vi ikke akkurat er aktive på konkurranse fronten før 2014. Er det dette som kalles sabbatår? Dvs vi gjemmer oss bak i kulissene og er aktiv der for tiden 😉

Sabbatår?